tisdag 12 januari 2010

Kanelkäppar


Innan jul bakade jag en hel massa och gjorde då dessa gulliga kanelkäppar. På fotot bredvid receptet hade de knutit ett band kring kakan och det tyckte jag var så fint, så därför jag var såklart tvungen att göra likadant :)

Receptet hittade jag på arla.se och det här behöver du till 24 st:
200 gram mjukt smör
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
Garnering:
1/2 dl strösocker
1/2 msk kanel

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 c. Vispa ihop smör, vaniljsocker och mjöl med elvisp till en smulig massa.
  2. Tryck ihop till en deg på mjölad bänk. Rulla till två tjocka rullar. Låt vila i kyl ca 20 min.
  3. Skär varje rulle i 12 bitar. Rulla ut varje bit till en pinne och böj till en käpp.
  4. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 12 min.
  5. Låt kakorna svalna på plåten. Vänd dem i socker blandat med kanel.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...