torsdag 21 januari 2010

Himmelsk fisksoppa

Jag har aldrig varit så mycket för fisk, så när min pojkvän föreslog fisksoppa för ett tag sedan var jag inte överförtjust. Jag tänkte dock att jag i alla fall får smaka. Måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad! Smaskens. Det finfina receptet hittade vi på fisksoppa.se och det är också därifrån jag har lånat fotot.


Fisksoppa med räkor och spenat, 4 portioner
  • 400 gram fiskfilé. Fryst eller färsk, gärna torsk och lax, men det funkar med kolja, sej eller liknande
  • 250 gram färska räkor, eller 100 gram skalade
  • Ett par purjolökar
  • 250 gram bladspenat (alternativt hackad spenat).
  • 8 dl fiskbuljong (tärningar eller fond), eller hummerbuljong
  • 1 dl vitt vin, gärna torrt (alternativt citronvatten).
  • 2-3 dl vispgrädde
  • Smör
  • Salt
  • Vitpeppar
Gör så här
  1. Tina djupfryst fisk, skölj färska filéer. Dela den i lagom stora bitar för soppan.
  2. Skala räkorna och koka buljongen.
  3. Skölj och skär purjolöken. Hacka spenaten. Fräs i smör i en gryta. Låt dem inte få färg!
  4. Häll i buljong, vin och grädde. Låt koka upp.
  5. Lägg i fisken (Obs! Ej räkorna!) och koka några minuter - låt inte fisken koka sönder.
  6. Tag grytan från värmen och lägg i räkorna - som absolut inte får koka.
  7. Låt soppan dra och smaka av med salt och peppar.
  8. Njut!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...