torsdag 14 januari 2010

Hembakat knäckebröd i fina former

Efter extremt lång tid och väldigt många smulor senare så är knäckebröden klara! Hade faktiskt inte ens tänkt tanken på att man kan göra eget knäckebröd förrän jag kikade i min brödbok som jag fick i julklapp. Tyvärr insåg jag försent att degen skulle ligga över natten, så jag fick leta upp ett annat recept.

Kom på den briljanta idén att göra lite roligare knäckebröd genom att använda pepparkaksmått. Av någon konstig anledning har jag bara lyckats skaffa mig speciella mått, så det fick bli former av äpplen, fötter och änglar.

Receptet jag använde hittade jag i Allt om mat och det var inte alls svårt att göra.

Ingredienser
50 gram jäst
5 dl fingervarmt vatten
2 msk flingsalt
8 dl rågmjöl (jag använde grovt)
5 dl vetemjöl
1 msk honung

Gör så här
  1. Smula jästen och blanda med vattnet.
  2. Tillsätt salt och honung.
  3. Blanda ner mjölet. Degen ska vara klibbig.
  4. Strö 2 msk mjöl över degen och låt den jäsa i cirka en timme.
  5. Gör en korv och dela upp degen i önskat antal bröd (det här struntade jag i eftersom jag använde degen som en pepparkaksdeg).
  6. Tillsätt rikligt med rågmjöl vid utkavlingen. Kavla varje bit tunn, bara några millimeter tjock.
  7. Måtta med en bunke och tryck ut knäckebröden. Använd ett litet runt mått för hålen i mitten.
  8. Nagga bröden med en gaffel och grädda direkt i ugnen i 250 grader i 6-8 minuter. Passa noga, det kan nämligen gå fort!
  9. Låt svalna på galler så att de inte blir svampiga.


2 kommentarer:

Katta sa...

Jag önskar mig en limpa av bokens smarrigaste recept i inflyttningspresent! :D

Lillstrumpan sa...

Ska bli!

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...