tisdag 12 april 2011

Symötestisdag - husmorstips sökes!

Den här veckan har jag pysslat med lite av varje, men ingenting har blivit riktigt klart. Bland annat har jag tagit tag i mitt filtprojekt och är nu uppe i cirka 50 rutor. Hälften kvar alltså...Den kanske blir klar lagom till hösten när det är mysigt att krypa upp i soffan med en kopp varm choklad. Och en mysig filt såklart :) Mitt andra projekt är hemligt och kommer avslöjas här på bloggen i mitten på maj.

Igår gjorde jag vårfint i lägenheten. I både köket och vardagsrummet hängdes ljusa gardiner upp. Dessutom plockade jag in både Skilla och björkris/videkissar, så nu har våren anlänt till min lägenhet! Det är så skönt att ha det lite ljusare hemma, jag inbillar mig att jag blir lite piggare då.

Köket har fått ljusa vårgardiner. Härligt!
Medan jag stod och strök alla ljusa skrynkliga gardiner funderade jag på hur man skulle kunna göra städning lite roligare. Det är nämligen en av de hushållsysslor som jag tycker är riktigt tråkiga. Dessvärre behöver det ju göras ungefär en gång i veckan...Det enda knep jag har för att göra det lite mindre tråkigt är att ha på riktigt bra musik med lite tempo i så att jag kommer igång och blir på bra humör. Fler tips mottages tacksamt!

Lite senare stod jag och bläddrade i en mattidning och började då fundera över färska kryddor. För min del brukar de dessvärre vissna ganska snart hemma hos mig. Kan man plantera om dem och ha dem i fönstret? Hur länge klarar de sig i så fall? Jag önskar så att jag hade haft en liten balkong, då hade jag försökt ge mig på att plantera lite där ute. Mitt andra önskemål är alltså husmorstips på hur man bäst odlar kryddväxter i köksfönstret!


Idag ska mamma och jag ägna dagen åt att pyssla ihop lite kort. Det kommer förmodligen bli både grattiskort och påskkort. Det är så bra att ha några stycken på lager! Dessutom är det mysigt att ha en mamma-dotter dag :)

3 kommentarer:

Maja sa...

Hi, hi! Jag har faktiskt ett tips att dela med mig av som kanske kan vara till glädje för dig: http://husmorsskolan.blogspot.com/2010/05/fixa-fina-basilikaplantor.html - ett inlägg som jag skrev förra året. En anledning till att kryddväxterna man köper i affären inte står så länge är att de står för tätt planterade i för lite jord för att näringen ska räcka till. Delar man upp dem kan man få många fina välmående plantor av bara en enda från affären. Detta lärde jag mig när jag såg ett danskt trädgårdsprogram. Funkade fint för mig förra året!

Att så kryddörter själv blir ju också lyckat, bara man kommer igång i tid!

Om jag köper hem kryddor på vinterhalvåret brukar jag ställa dem i en sån där speciell kryddkruka som jag har på köksbänken. Tror att höganäs tillverkar dem? Och så vattna ofta!

Apropå städning: Något som jag tycker brukar funka är om man har något att se fram mot, som man "bara" får göra när man städat klart: T.ex. lägga på den nya duken, köpa en bukett blommor eller läsa en bok.

Spännande med din hemlis! Heja på med rutorna!

Hälsningar från Maja

FarmorMormorA sa...

Ja du,städtips det är tips jag också vill ha! Det finns så mycket roligare saker att göra än att städa :-) Men det känns ju så skönt då det är gjort. Kul att du tyckte min filt var fin.

Gela sa...

Hmm städtips är alltid välkommet!!! Att odla kryddor i lägenhet går ju bra. Ibland kan det vara lite svårt att få de hårt drivna plantorna som man köper i mataffären att överleva. Men dela och plantera om är ju ett bra tips. Sen går det ju att köpa kryddor i handelsträdgårdaran de klarar sig ibland bättre.
Ha en fin fin kväll/Gela

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...