onsdag 6 april 2011

Morotsbröd

Eftersom det var längesen jag bakade fick jag viss abstinens häromdan. Då jag ju försöker att inte äta så mycket onyttigt fick det bli bröd. Finns det något godare än nybakat? Mmm. Hittade ett recept på morotsbröd som lät väldigt gott. Det fick det bli! Beskrivningen är lånad från Tasteline och hade fått många poäng.

Till 6 kakor behöver du:
50 gram jäst
0,5 l yoghurt
0,5 tsk salt
2 st morötter
5 dl grahamsmjöl
6 dl vetemjöl
Till pensling:
Yoghurt
Pumpafrön

Gör så här:1. Smula jästen i en bunke, häll i kylskåpskall yoghurt och salt. Rör runt tills jästen löser sig. Skala och riv morötterna fint. Blanda ner dem och mjölet i degen och arbeta till en smidig deg. Jäs i 60 min under bakduk.
2. Sätt på ugnen på 225 grader. Ta upp degen och dela den i sex bitar. Forma till runda brödkakor och lägg dem två och två på plåtar. Skåra ett kryss i mitten av kakorna, pensla med yoghurt och lägg på pumpafrön. Jäs i 30 minuter under bakduk. Grädda i ugnen på 225 grader i 15 minuter.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Låter gott, ska spara det i min recepthög!

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...