söndag 9 januari 2011

Bebisvantar - gratis mönster!

En vän till mig väntar barn och som sig bör har jag knåpat ihop en liten födelsepresent till den lilla nykomlingen. Då jag inte vet vilket kön det blir bestämde jag mig för att använda könsneutrala färger. Det hade jag nog i och för sig valt ändå, då jag inte gillar att dela upp flickor och pojkar i rosa och blått..Eftersom barnet kommer födas om cirka en månad och det fortfarande är väldigt kallt, bestämde jag mig för att virka ett par värmande vantar. Jag försökte leta upp något lämpligt mönster på nätet, men hittade inget som passade det garn jag hade. Därför bestämde jag mig för att som vanligt att konstruera ett eget! Vid kanten fäste jag ett resårband på insidan så att vantarna inte glider av så lätt.

Mina vantar ska som sagt ges bort till en nyfödd, men jag har provat mina på en
9-månaders bebis och de passade perfekt. Storleken är ju inte så noga när de är så små.


Bebisvantar
Förkortningar:
lm=luftmaska
sm=smygmaska
fm=fast maska

Virknål: 2,5
  • Virka 6 lm och fäst ihop dem till en ring med en sm.
  • 2 fm i varje fm (12m)
  • *1 fm, 2 fm i nästa* Upprepa från *-*  varvet ut (18)
  • *2 fm, 2 fm i nästa* Upprepa *-* varvet ut (24)
  • *3 fm, 2 fm i nästa* Upprepa *-* varvet ut (30)
  • *4 fm, 2 fm i nästa* Upprepa *-* varvet ut (36)
  • *5 fm, 2 fm i nästa* Upprepa *-* varvet ut (42)
  • 1 fm i varje fm tills arbetet mäter 8 cm.
  • *3 fm, 2i1* Upprepa *-* varvet ut (32)
  • 1 fm i varje fm (32)
  • 2 fm, 2 fm i nästa (48)
  • 3 fm, 2 fm i nästa (64)
  • Byt till avvikande färg och virka ett varv med 1 fm i varje fm.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...