torsdag 2 juni 2011

Gör din egen pesto!

För någon månad sedan köpte jag en basilikaplanta som jag delade upp i tre och planterade om i nya stora krukor. De har växt till sig nu! Faktiskt så mycket att jag kunde "skörda" och göra lite hemmagjord pesto. Den blev fantastiskt god! Enda nackdelen är att den inte håller sig så länge, så man får passa på att njuta när den är nygjord :)


Vill du också prova? Här kommer receptet (som jag lånat från Tasteline). Jag använde förresten cashewnötter istället för pinjenötter, det fungerade lika bra.

2 krukor basilika
50 g pinjenötter
100 g parmesanost
1 vitlöksklyfta
2 dl olivolja
Salt & peppar

1. Rosta pinjenätterna.
2. Stöt basilika och pinjenötter i en mortel, eller kör i en mixer eller matberedare. Lägg i vitlök och lite av oljan. Fortsätt att stöta. Tillsätt sedan den rivna parmesanosten och rör om.

Smaka ev av med salt och nymalen svartpeppar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...