måndag 28 februari 2011

Fyndat på bokrean

Som så många andra har jag fyndat på bokrean. Det blev två pyssliga böcker! Den ena var förresten inte på rea, men det gjorde inte så mycket då den var billig från början. Jag tycker det är lite tråkigt att så mycket av bokrean har flyttat ut på nätet. Jag saknar att kunna bläddra ordentligt i böckerna! Jag var och tittade i den vanliga bokhandeln, men då rean var så liten där hittade jag ingenting jag var intresserad av.

Bok nummer ett heter Sköna sjalar och innehåller mönster på 24 stickade och 7 virkade sjalar. Jag längtar så tills den dyker upp i brevlådan så att jag kan botanisera bland alla roliga mönster! I beskrivningen av boken står det bland annat:

"Stora och små, fyrkantiga, trekantiga och långa med fransar, mönsterstickade och dekorerade med pärlor. Beskrivningarna är enkla att följa. De flesta sjalarna stickas med bara räta och aviga maskor, en är slätstickad och en är mosstickad. Virkteknikerna visas i tydliga teckningar och består av fasta maskor och stolpar. En inspirerande bok för både nybörjaren och den lite mer vane! "

För mig som ännu inte är så stickvan är det helt klart en fördel att mönstren är lätta att följa. Då behöver jag inte ringa mamma för telefonsupport så många gånger...


Bok nummer två heter Sticka småvarmt! : mössor, vantar, sockor, halsdukar, benvärmare, muddar och kragar. Nu ska jag äntligen ta tag i strumpstickorna! Jag är faktiskt lite rädd för dem..Det verkar så svårt att hålla reda på alla stickor, men då jag inte gett det ett ärligt försök än så ska jag inte säga för mycket.

Bokens beskrivning var så gullig:

Ibland räcker det med ett litet plagg för att höja temperaturen. Det kan handla om frusna tår, fingrar eller bara en humörkick!

Författaren Johanna Wallin är en mycket frusen person som i sin bok beskriver praktiska och enkla basmodeller på små värmande plagg - mössor, vantar, sockor, halsdukar, benvärmare, muddar och kragar. Här finns grundmönster men även en mängd beskrivningar av roliga variationer som kan inspirera till egna idéer.

Utöver de värmande plaggen är boken kryddad med smycken, broscher och små mössor att värma frukostägget med.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...