torsdag 1 september 2011

Fläder- och jordgubbsmuffins

Efter en säsong med mycket jobb på Världsarvet Grimeton radiostation är jag nu lite ledig. Äntligen lite tid för bakning! Jag bestämde mig för att experimentera fram ett nytt muffinsrecept och funderade på vad jag hade hemma. I frysen fanns jordgubbar och i kylen lite flädersaft som mamma gjort. Perfekt, tänkte jag och satte igång! Det blev riktigt somriga och goda muffins. de kommer bli finfina på mitt födelsedagskalas om några veckor, som att plocka fram sommaren fast det är höst!

Flädersmaken kommer som en lätt efterton till jordgubbsbiten i mitten. Ljuvligt! Om man vill kan man säkert prova med andra bär också, hallon skulle säkert vara gott. Ni får förresten ursäkta den usla bilden - mitt objektiv är på lagning så jag får använda mobilkameran ett tag framöver.

Fläder- och jordgubbsmuffins
2 ägg
1 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver 
1 tsk vaniljsocker
50 gram smält margarin (eller flytande margarin)
1/2 dl koncentrerad flädersaft
1 dl jordgubbar

Gör så här:
  1. Vispa ägg och socker poröst.
  2. Vänd i mjöl, bakpulver samt vaniljsocker.
  3. Häll i det smälta/flytande margarinet och rör om.
  4. Mosa jordgubbarna med en gaffel.
  5. Häll smet i formarna (fyll dem ungefär till hälften) och klicka i ca 1 tsk jordgubbar i varje form.
  6. Grädda mitt i ugnen på 225°c i 10 min.
  7. Njut!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...